fredag 9 oktober 2009

Naturens positiva inverkan...

Läckra gula trumpetsvampar i mossan...

Svampkorgen fylls mer och mer med härliga svampar...

Här har jag nyss hittat en hel "klase" med svamp...

Vacker utsikt i vår fina skärgård...

Den färgglada lönnen växer på min mammas vänninas gård i skärgården...



Naturen ger mig energi...

I går tog mamma med mig ut i skogen i vår vackra skärgård. Vi ställde bilen hos hennes vännina och sedan gick vi ut i skogen. Det var soligt på förmiddagen, men det blev mer mulet när vi var i skogen. Det var underbart i alla fall...

Vi hittade alla en hel del gula trumpetsvampar och lite vanliga kantareller. Man får verkligen leta bland, gulbruna löv, barr, grenar och mossa. Så helt plötsligt står de där och man blir så glad att man hittat dem:-) Nu ska de bara rensas också...sedan kan man göra god soppa, paj eller svampstuvning till rostade mackor.

Att gå i skogen är så rofyllt och man blir lugn och får ny energi som jag behöver mycket av nu. Vila är viktigt för mig också, men även att njuta av naturen och hitta på roliga saker. Jag försöker gå promenader, fixa lite hemma och nu har jag börjat sticka en stor polokrage till dottern som är så populärt. Jag har alltid gillat att sy, sticka virka m.m och det är också en slags terapi för mig märker jag.


Jag är glad att jag har mamma som stöd på dagarna när min sambo jobbar och barnen är i skolan. Hon är ett stort stöd, jag gav henne en liten present i går. Ett vitt trähjärta som det står "Njut av livet" på. Hon behöver njuta av livet och inte alltid behöva tänka på mig och sina nära som inte alltid är så pigga...

En annan go vän är Lena som jag är ute och går med ibland. Vi tog en härlig promenad med hennes hund i måndags. Ska visa mysiga bilder nästa gång. Lena har Sandrosen som jag har reklam på i högerspalten. Hon gör smycken säljer hudvård och är massör. Gissa om jag är kund hos henne...hon fick ett hjärta som det stod"Njut varje minut" av mig som passar bra i hennes massagerum. Häromdagen tog vi en kort shoppingrunda, eftersom jag inte var så pigg då. Vi hittade lite mysigt som jag också kan visa senare. Min kusin Lotta i Norrland ringde igår, det var också jättekul att prata med henne. Vi har inte träfffats på många år. Nu får vi försöka hålla kontakten.

Jag har varit lite dålig på att skriva kommentarer eftersom jag varit så trött, men jag ska kika runt lite mer i helgen. Blev sjukskriven ett tag till för att hämta mer energi.

Tusen tack för alla fina kommentarer!
Jag ser att fler kikar in, ni får också gärna skriva en kommentar. Gå på anonym och skriv sedan under med ert namn om ni vill...

" Att njuta av livet är ett av de bästa sätten att förlänga det!"


Carpe diem-Fånga dagen !
♥Trevlig helg från Susanne♥

24 kommentarer:

  1. Hej,
    Vilka underbara höstbilder.
    Ha en jättemysig helg. Ta hand om dig
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  2. Jag igen...vad kul att du blivit "smittad". Pyssla är avkoppling och återhämtning för mig. Schablonerna och svampbokstäverna är båda från Panduro. Färgerna är mina jag har när jag målar på duk/trä men Panduro har akrylfärger på flaska som går utmärkt att använda. Lycka till och glöm inte att visa på bloggen vad du gör.
    KRAMIS

    SvaraRadera
  3. Hej Susanne!
    Vilka fina höstbilder:)

    Visst är det härligt ute i naturen nu, med alla färger och den friska luften. Jag kan tänka mig att du tankar nu energi där:)

    Vad gullig din mamma är som håller dig sällskap på dagarna!

    Ha en jättebra helg kära bloggvän:)

    kraamis Jenny

    SvaraRadera
  4. Åh så härliga bilder du visar:-)! Hoppas du mår bra min vän, tänker på dig! Ha en lovely helg, stora kramen Sofia

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder,,skönt med naturen..Jag vet hur det känns därför skickar jag dig bara en varm och go kram och hoppas att din helg blir fin..Susanne

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Så skönt att höra att du har fått lite mer energi. Skogspromenader i gott sällskap är verkligen rogivande, och förhoppningsvis så hittar man skogsguld (svamp;))
    Tack för påminnelsen att man skall visa sin uppskattning till de nära och kära som stöttar en i vått och torrt. Ibland tar man det för givet.
    Hoppas att du får en skön helg med många goda svamprätter,
    kram Maria

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder du bjuder på vännen.....visst är det tur att man har den vackra naturen att kunna gå ut i, det betyder såå mycket både för kropp o själ! önskar dig en trevlig o skön helg! kramis Therese

    SvaraRadera
  8. Hej! Ser att du haft en skön dag i skogen bland kantarellerna. Vilka vackra naturbilder du bjuder oss på. Skönt att du har en mamma som du kan få sällskap av ibland på dagarna.
    Var rädd om dej och njut av dagen.
    Kramar till dej.
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. Hej min vän! Visst har naturen en läkande kraft för själen, det är bra!! Vad skönt för dig att du har din mamma själv känner jag nästan tvärtom att hon
    är förlorad, (hon fick en stroke för nästan 2 månader sedan och behöver hjälp med nästan allt, jättetråkigt) Ta hand om dig! Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Vila upp dig riktigt ordentligt! Försök bara göra roliga saker och strunta i måsten. Skönt att komma ut i skogen och hämta energi! Jag förstår att du inte riktigt har orken att jobba så mycket just nu. Som klasslärare måste man ju ha mycket ork och tålamod. Jag var med i Alices 2:a och jag var helt slut efter drygt en timma. Barn som provocerar och vägrar vara tysta. Jag skulle aldrig ha tålamod att vara lärare i en sådan klass. Hoppas dina elever är snällare... Låt familjen pyssla om dig ordentligt! Kram Stina

    SvaraRadera
  11. Underbara bilder och tänkvärda ord.
    Hoppas du får en underbar helg.Massor kramar Lina

    SvaraRadera
  12. Vad gott med trattsvampar..har bara plockat en gång i mitt liv. Längtar till skogen..
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  13. Tänker på dig ofta....
    Ta hand om dig!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  14. Tack goa vänner med eller utan blogg. Det värmer att ni tänker på mig:-)
    Ska ta och ringa till dig, Annika någon dag. Ha en skön helg!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  15. Inget är väl så helande och ger så mycket energi som att vistas i naturen. Sen tycker jag att det är upplyftande med lite shopping också, det behöver inte vara mer än en fin tvål eller fina ljus, bara man känner att man unnar sej något lite extra.
    Lova att du bara kommenterar hos mej när du orkar o vill, känn inga krav nu när du behöver energin till dej själv. Jag tittar in här ändå! Men jag blir självklart glad över dina kommentarer när dom kommer!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  16. Skönt att du får kraft från naturen, ochatt man har underbara vänner det behöver man för att orka vidare och orden fånga dagen,leva här och nu,ta vara på varje sekund det är viktigt,sköt om dej kram

    SvaraRadera
  17. Hej härliga höstbilder, visst ger det energi att vara ute i skogen. Tänkte påminna dig om att maila din adress till mig så att jag kan skicka priserna. Jag kanske skrev fel mail här kommer den igen i allafall. gerdasahlqvist@hotmail.com Ha en underbar helg kram malin!

    SvaraRadera
  18. Hej Susanne !
    Nu är jag här och hälsar på igen.Jag håller ett vakande öga här på bloggen.Försök att njuta så mycket du bara kan och orkar.Och vila dej lika mycket.Hoppas att du mår bättre snart.Kramar från Petra Ö-o

    SvaraRadera
  19. Hej hittade till dig!! Jag är alldeles rörd efter att ha tittat igenom din blogg!! Var rädd om Dig!!
    Hälsar Malin

    SvaraRadera
  20. Hej! Det är jag igen.. Jag har haft leggings eller jeans till tunikan!! Den är ju sååå fin!
    Ha en skön söndag!! Hälsar Malin

    SvaraRadera
  21. Hej Susanne!
    Tack för kommentarerna i min blogg! Jätteroligt att du hittat till mig. På det viset har ju jag fått en ny favoritblogg! ;)! Jätteroligt att kika in hos dig! Tråkigt att höra att du drabbats av "skitsjukdomen". Jag hoppas innerligt att du mår bra nu och får vara frisk i en himla massa år framöver!
    Ha en härlig söndag!
    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  22. Hej Susanne
    Skönt att du får vara hemma lite längre och vila upp dej. Jag är snart hemma i svedala igen
    bort bra men hemma bäst.Hoppas att du får tillbaka dina krafter igen och kan göra det du tycker om så mycket att vara lärare...Pang här kommer lite super Kraft från mej.
    Tusen Kramar
    Marita

    SvaraRadera
  23. Hej vännen! Hoppas att du haft en skön helg och att du gjort roliga saker som du mår bra av.....Önskar dig en bra start på veckan! Var rädd om dig! Kramis Therese

    SvaraRadera
  24. Hej vännen!

    Vad bra att du gör saker som fyller på din energi. Tur att du vet hur du ska göra. Skönt att du blev sjukskriven ett tag till så att du kan hämta krafter. Jag tänker på dig.

    Sköt om dig!
    Stor kram L-L

    SvaraRadera